CHARAKTERISTIKA
Počúvanie s porozumením je jednou zo štyroch komunikačných zručností, ktoré nemožno chápať izolovane, pretože sa navzájom prelínajú a dopĺňajú.
Počúvanie je receptívna zručnosť. Počúvanie môže byť aktívne a pasívne, extenzívne a intenzívne. Fázy počúvanie sú:
Počutie - aktivizácia sluchu, vnímanie všetkých podnetov, sluchu a pohybov celého tela,
Počúvanie - sústredenie sa na obsah vyjadrovanej informácie,
Chápanie - porozumenie obsahu aj zmyslu vyjadrovanej informácie,
Spätná väzba - dať najavo, že som pochopil.
AKTIVITY PRE PRÁCU S PIESŇAMI (alebo s video klipmi, videom):
Predohra: Učiteľ nechá zaznieť pár začiatočných tónov piesne. Žiaci hádajú, o akú pieseň ide.
Video klip: Učiteľ premietne žiakom určitú časť klipu bez zvuku. Žiaci sa snažia zistiť, čo tvorí hlavnú myšlienku piesne.
Výber obrázkov: Žiaci vyberajú obrázok, ktorý najlepšie popisuje pieseň.
Poznámkovanie: Žiaci popisujú hlavnú myšlienku, kľúčové slová, hlavné postavy alebo hlavnú udalosť.
Štýl: Žiaci počúvajú a rozpoznávajú akým štýlom sa v piesni spieva: monológ, dialóg, hovorový štýl.
Funkcie jazyka: Žiaci v piesni zisťujú náladu speváka, či spevák sľubuje alebo sa sťažuje, priznáva, sníva alebo iba rozpráva príbeh.
Doplňovačky: Žiaci dopĺňajú chýbajúce slová v piesni.
Označenie slov: Učiteľ vyjadrí niektoré kľúčové slová z piesne (pridá slová, ktoré sa v piesni nenachádzajú). Žiaci označia (zakrúžkujú, podčiarknu) slová, ktoré počuli.
Bingo: Učiteľ pripraví bingo karty so slovami z piesne. Žiak, ktorý zaškrtne správne slová ako prvý, vyhráva.
Nájdi a označ chybu: Učiteľ rozdá žiakom papiere so slovami piesne, ale s chybami. Žiaci chyby podčiarknu a opravia.
Poradie: Žiaci dávajú verše alebo strofy do správneho poradia.
Obrázkové poradie: Žiaci dávajú do správneho poradia pripravené obrázky, ktoré ilustrujú pieseň.
Diktát: Učiteľ prehrá pomalú pieseň niekoľkokrát. Žiaci majú za úlohu zapísať počuté slová z piesne.
Otázky: Žiaci odpovedajú na otázky, učiteľ môže zistiť, či porozumeli textu.
Pravda – nepravda: Žiaci sa rozhodujú, či sú výroky alebo vety o piesni pravdivé, alebo nepravdivé.