CHARAKTERISTIKA
Rozprávanie je jednou zo štyroch komunikačných zručností, ktoré nemožno chápať izolovane, pretože sa navzájom prelínajú a dopĺňajú.
Rozprávanie je produktívna zručnosť. Pri rozprávaní v cudzom jazyku sú dôležité presnosť vyjadrovania a plynulosť. Zložkami rozprávania sú:
reč,
výrazové prostriedky (rytmus, prízvuk, rýchlosť,...),
slovná zásoba,
gramatika.
AKTIVITY NA ROZVOJ ROZPRÁVANIA
Chlieb a maslo
2 žiaci stoja oproti sebe, presúvajú sa „myšacími krokmi“. Vyhráva ten, kto prvý stúpi tomu druhému na nohu. O jeden krok sa posunú vtedy, ak povedia slovo podľa zadanej témy. Môžu mať spoločnú tému, napr. ovocie, alebo každý svoju vlastnú:
1. orange
2. banana
1. apple
2. satsuma
Definície, opis slova
Žiaci dostanú 2 (alebo viac) lepiek. Na ne napíšu alebo nakreslia slovo. Potom ich nalepia 2 (3...) rôznym ľuďom na chrbát. Potom sa žiaci prechádzajú po triede, nájdu partnera, ktorý si vyberie jedno slovo (z tých, ktoré má ten druhý prilepené na chrbte), vytvorí jeho opis/definíciu, ak daný žiak uhádne, o aké slovo sa jedná, prilepí mu papier na ruku a naopak. Takto žiaci pokračujú vždy s novým partnerom, až kým sú všetky slovíčka prilepené na chrbte alebo kým vyprší časový limit.
Polovičný obrázok
U žiakom rozdá obrázky, rozstrihnuté na polovice. Úlohou žiakov je nájsť druhú polovicu za pomoci áno/nie otázok.
Predstav si obrázok
Učiteľ rozdá žiakom čierne kartičky („Polaroid fotky“), na ktorých je nalepená biela páska a pod ňou je napísané, kde bolo fotka vytvorená alebo, čo sa na nej nachádza. Úlohou žiakov je „opísať“ ostatným, čo je na obrázku, oni sa môžu opýtať provokačne, napr. „Čo tam robí tento pes?“ alebo „Často chodíš do takejto luxusnej reštaurácie?“... Žiaci rozvíjajú predstavivosť. Ide o to, aby osoba opisujúca obrázok dokázala vysvetliť, zdôvodniť, vynájsť sa...
Slovný tenis
Rozdelíme žiakov v triede na dve časti. Na tabuľu napíšeme názvy tímov a tému, napr. „zvieratá“. Potom podáme loptičku žiakovi z prvého tímu, ten povie názov ľubovoľného zvieratka a hodí loptičku žiakovi z druhého tímu. Takto si žiaci prehadzujú loptičku z jedného tímu do druhého dovtedy, kým niekto zo žiakov nevie odpovedať. Bod získava konkurenčné družstvo a na tabuľu napíšeme názov novej témy. Celý proces sa opäť zopakuje.
Nájdi svojho partnera
Pripravíme dvojice postáv zo známych rozprávok (Tom a Jerry, Shrek a Fiona, Mickey Mouse a Minnie Mouse...). Rozdáme ich žiakom a ich úlohou je nájsť svojho „partnera“, žiaci môžu klásť iba áno/nie otázky v angličtine, napr.: „Si pes? Si malé zviera? Si hnedý?...“ Keď žiaci nájdu svojho partnera sadnú si. (Dokument s obrázkami)
Rozprávajúci volejbal
Vyberieme troch žiakov, ktorí sa stanú kapitánmi svojich družstiev. Kapitáni si postupne vyberú svojich spoluhráčov z ostatných žiakov. V triede vytvoríme „ihrisko“, hracie plochy oddelíme šnúrou. Začnú hrať dve družstvá, ktoré sa postavia na svoju hraciu plochu. Namiesto volejbalovej lopty použijeme nafúknutý balón. Rozhodcom je učiteľ. Vždy, keď sa žiak dotkne balóna, musí povedať slovo v zadanom okruhu (napr. zvieratá, oblečenie, predmety v triede...) alebo vytvoriť vetu s použitím zadaného slovesa v správnom čase. Za každú správnu odpoveď získava družstvo bod. Družstvo stráca bod, ak žiak odrazí balón a nepovie slovo/vetu, ak balón spadne na zem, ak balón prejde za hraničné čiary ihriska. Ak niektoré družstvo stratí tri body, dochádza k výmene družstiev.
Kruhy
Rozdelíme triedu na dve skupiny, žiaci stoja v dvoch kruhoch (jeden kruh je vo vnútri druhého). Žiaci z jednej skupiny vytvoria vnútorný kruh (sú otočení chrbtom dovnútra), žiaci druhej skupiny vytvoria vonkajší kruh (sú otočení tvárou dovnútra) = žiaci vytvoria konverzačné dvojice, k sebe sú otočení tvárami. Zadáme konverzačnú úlohu – napr. predstav sa, povedz niečo o sebe, svojej rodine, opíš svoju izbu a pod. Učiteľ zatlieska, to je signál, že žiaci z vonkajšieho kruhu sa posunú o jedno miesto v smere hodinových ručičiek, žiaci vo vnútornom kruhu stoja na mieste.
Klbko špagátu
Žiaci stoja v kruhu – môžu tvoriť dialóg, vety alebo sa len pýtajú a odpovedajú, pričom vytvárajú sieť zo špagátu. (Učiteľ aj sami žiaci vidia, kto je aktívny, kto sa zapája/nezapája do aktivity...)
1. How old are you?
2. I am ten. Where are you from?
3. I am from Slovakia. How are you?...
(1. drží začiatok špagátu, posunie klbko 2., ten tiež špagát zachytí a podá klbko 3. ....) Poradie žiakov je náhodné.
Dialóg - miznúci
Mystery squares