CHARAKTERISTIKA
Čítanie s porozumením je jednou zo štyroch komunikačných zručností, ktoré nemožno chápať izolovane, pretože sa navzájom prelínajú a dopĺňajú.
Čítanie je receptívna zručnosť. Cieľom čítania je porozumieť písanému textu. Existujú rôzne druhy čítania:
čítanie na všeobecnú orientáciu,
čítanie na získanie hlavnej myšlienky,
čítanie na porozumenie detailov,
čítanie na informáciu, napríklad použitie príručiek,
čítanie na získanie informácií a pochopenie argumentácie,
čítanie pre zábavu,
skimming – rýchle čítanie, preletieť text, pozrieť si obrázky, nadpisy, podnadpisy,
scanning – vyhľadávacie čítanie, keď hľadáme konkrétny údaj,
search čítanie – výskumné čítanie, hľadanie kľúčových slov a fráz, ktoré pomáhajú nájsť špecifické informácie.
AKTVITY NA ROZVOJ ČÍTANIA S POROZUMENÍM
Čítaj, bež a píš
Žiaci sú rozdelení na skupiny, každá skupina má troch členov – čitateľ, bežec a zapisovateľ. Zapisovateľ dostane zoznam otázok od učiteľa, čitateľ je mimo triedy (napr. na chodbe a v rukách má text od učiteľa). Zapisovateľ prečíta bežcovi prvú otázku. Ten beží k čitateľovi, zopakuje mu otázku, čitateľ hľadá odpoveď v texte, ktorý dostal. Keď nájde odpoveď, povie ju bežcovi, ktorý beží k zapisovateľovi, nadiktuje mu odpoveď, ten ju zapíše. Takto žiaci pokračujú dovtedy, kým nezistia odpovede na všetky otázky.
Čítaj a prerozprávaj
Žiakov rozdelíme na 2 skupiny. Polovici žiakov rozdelíme text, ktorý si majú prečítať. Druhá polovica žiakov dostane otázky týkajúce sa textu. Žiaci dostanú istý časový limit, podľa dĺžky textu, potom texty zozbierame. Vytvoríme dvojice – žiak, ktorý mal text a žiak, ktorý má otázky. Žiak, ktorý čítal text, prerozpráva druhému žiakovi, čo čítal, ten zapisuje odpovede.
Čitateľský beh
Žiakov rozdelíme na rovnaké skupiny (5-6 žiakov). Žiaci sedia v radoch za sebou. Prvý žiak má otázky, posledný žiak má text. Prvý žiak položí otázku žiakovi sediacemu za ním, ten ďalšiemu...(podľa počtu žiakov), predposledný žiak sa pýta posledného. Ten vyhľadá odpoveď a podobným spôsobom postupne ju žiaci odovzdávajú ďalej. Prvý žiak v rade odpoveď zapíše.
Hon
V triede po stenách rozvešiame papiere s textom. Žiakom rozdáme otázky, na ktoré majú nájsť odpovede. Žiaci sa voľne pohybujú po triede a zapisujú odpovede na otázky.